פלפול בענין דברי הגמרא בחולין "כל איסור שאסר לנו הקב"ה התיר לנו דבר אחר כמותו"

תשובה נפלאה בהיקפה בעמקותה ובבהירותה ממה שהשיב רבינו גאון הדור שר התורה הרב שניאור שליט"א לחכם אחד שליט"א בענין דברי הגמ' בחולין (קט, ב) בשם ילתא [אשת רב נחמן] "מכדי כל דאסר לן רחמנא שרא לן כוותיה" [כל איסור שאסר לנו הקב"ה התיר לנו דבר אחר כמותו], ואחד מן הדברים "חֵלֶב בהמה חֵלֶב חיה" [אסר לנו הקב"ה חֵלֶב בהמה והתיר לנו כיוצא בזה אכילת חֵלֶב חיה]. וצ"ע מדוע נקטה הגמ' דוגמא להיתר אכילה במין אחר [היינו האיסור בבהמה וההיתר בחיה] בזמן שהיה ניתן לציין את האיסור וההיתר באותו מין עצמו [בבהמה עצמה] שמצד אחד החֵלֶב שבבהמה אסור ומכנגד השומן [שהוא בעצם חֵלֶב טהור וטעמו כטעם החֵלֶב] מותר. [וכדוגמת זה נזכר בגמ' קודם לכן לענין אכילה: " אסר לן דמא, שרא לן כבדא " (אסר לנו אכילת דם וכנגד זה באותו המין עצמו התיר לנו אכילת כבד אעפ"י שכל כולו דם קרוש ויש לו טעם של דם)].